Voorjaarsnieuws: product update

Door Emile

In deze update kunnen we weer een aantal mooie nieuwtjes delen: zo is er een nieuw ontwerp voor het contractenscherm en zijn nieuwe meldingen in de loonadministratie voorzien van een behulpzame afvink-feature. Ook willen we je voorbereiden op de aankomende feestdagen, leggen we de labels-feature uit en ervaar je de gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe inbox.

 

Product update

Nieuw ontwerp voor contractenscherm

We hebben het contractenscherm voorzien van een tegel-design. Het nieuwe scherm zorgt ervoor dat je contracten eenvoudig beheert én toont betere meldingen. Uiterlijk eind april staat het nieuwe scherm voor iedereen live.

 

Verbeterde interface voor het beheren van contracten
Je ziet in één oogopslag welke contracten een medewerker heeft en alle contracten staan op chronologische volgorde.

Als er met terugwerkende kracht in een vergrendelde periode wijzigingen zijn gemaakt in een contract, dan krijg je daar voortaan een melding van te zien in het ‘contractenscherm’. Deze melding toont aan dat de informatie in de contracten afwijkt van de contractgegevens waarmee gerekend is in de vergrendelde verloningsperiodes.

 

Mutatiescherm toont zowel oude als aangepaste contractinformatie

Het contractmutatiescherm toont door het nieuwe ontwerp een helder beeld van alle aanpassingen die over tijd zijn doorgevoerd in de contracten. Hoe het contract eruitzag voor de mutatie en hoe het eruitziet na de mutatie is duidelijker zichtbaar voor beheerders, doordat de aangepaste contractinformatie voortaan naast de oorspronkelijke contractinformatie wordt weergegeven.

 

Nieuwe meldingen in de loonadministratie en handige afvink-feature

Het loonadministratiescherm toont voortaan meldingen als er problemen zijn in een contract. Een contractprobleem doet zich voor als een medewerker bijvoorbeeld uren maakt maar geen contract heeft. Dit kan invloed hebben op de verloning.

Wanneer het scherm een melding toont, wordt de verloning geblokkeerd. Door de meldingen vervolgens af te vinken met de nieuwe afvink-feature, kun je aangeven dat je de meldingen gezien hebt en ermee akkoord gaat dat de verloning alsnog wordt verricht.

 

Stel met een druk op de knop een feestdagtoeslag in

We hebben een nieuwe feature ontwikkeld, waarmee beheerders voortaan helemaal zelf kunnen bepalen voor welke werknemers feestdagregels gelden. Je maakt gebruik van de feature door via ‘instellingen’ naar ‘toeslagen’ te gaan. Hier zie je een helder overzicht van alle feestdagen in het jaar. Met slechts één druk op de knop kunt je vervolgens instellen of werknemers voor een bepaalde feestdag een extra toeslag ontvangen. Doordat je dit voortaan volledig in de hand hebt hoeft je niet meer aan de supportafdeling te vragen om dit voor je te regelen, geniet je van de eenvoud en win je tijd!

De regels die zijn ingesteld voor losse feestdagen worden aan de rechterkant van het scherm getoond (zie onderstaande afbeelding).

Let op: om hiermee aan de slag te kunnen, moet je gebruikmaken van het nieuwe urenoverzicht en automatische toeslagregels. Neem
contact met ons op als je wil overstappen naar het nieuwe urenoverzicht.

 

Dit jaar krijg je een extra melding te zien in het loonadministratiescherm die je informeert dat 5 mei, Bevrijdingsdag, een nationale feestdag is. De melding verschijnt binnen de verloningsperiode waar 5 mei in valt. Deze melding hebben wij toegevoegd, omdat Bevrijdingsdag eens in de 5 jaar (lustrumjaren) geldt als een betaalde vrije dag. Middels deze melding krijg je naderhand alsnog een herinnering om een feestdagtoeslag toe te passen, voor het geval je dit eerder vergeten bent te doen.

Wil je dat werknemers op Bevrijdingsdag een toeslag ontvangen? Maak dan meteen gebruik van de feature door het vinkje bij Bevrijdingsdag op ‘aan’ te zetten.

 

Plan personeel efficiënter in met de 'uitgebreide labels feature'

In eerdere Product Updates hebben wij laten weten dat we hard bezig zijn geweest met de ontwikkeling van een ‘uitgebreide labels feature’. De Early Birds hebben deze feature getest. Uiterlijk eind april kunnen alle klanten de feature standaard gebruiken.

Dankzij de nieuwe feature kunnen beheerders zowel tijdens het inroosteren als in de dag- en weekroosters direct zien wat de specifieke kwalificaties zijn van elke werknemer (bijv. BHV’er) en op welke afdeling/vestiging een werknemer met deze kwalificaties nog ontbreekt.

Let op: indien dit aan staat worden deze labels met de toggle ‘tonen op rooster’, inzichtelijk voor alle medewerkers die toegang hebben tot de dag- en weekroosters. Daarnaast kun je tijdens het inroosteren medewerkers filteren op labels. Met de nieuwe mogelijkheden ben je beter in staat te sturen op kosten en bespaar je nog meer tijd en geld!

 

Ervaar de gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe inbox

We hebben de berichten-inbox in een fris, nieuw jasje gestoken. De inbox heeft nu een duidelijke scheiding tussen berichten en meldingen en toont informatie in meer detail. De gebruiksvriendelijkheid is verhoogd, waardoor je er op een prettige manier doorheen navigeert.

Meldingen: worden onder andere gegenereerd bij het plaatsen of aanpassen van diensten, of bij het goedkeuren van verlof.
Berichten: worden door beheerders verzonden via het communicatiecentrum.

 

Tip: laat medewerkers zelf uren registreren

Ook in de huidige tijd is het belangrijk dat de gewerkte uren van werknemers goed worden bijgehouden. Heb je veel thuiswerkers op dit moment of arbeidskrachten die elders hun werkzaamheden verrichten?

Ons systeem beschikt over een instelling die werknemers de mogelijkheid verschaft zelf hun uren te registreren via een browser of de mobiele app. Neem
contact met ons op als je de instelling wilt inschakelen. Als beheerder kun je de geregistreerde uren vervolgens terugzien in de Urenregistratie en met één druk op de knop accorderen.

Let op: in de oude app is het niet mogelijk om verlofuren en ziekte-uren achteraf te registreren. Dit is wel mogelijk in de nieuwe versie van de app. De update van de nieuwe app is vanaf eind april te downloaden.

 

Reminder: grote update voor de app

Deze maand vertelden we in een App Special over een grote update die eraan komt voor de booq Personeelsplanner-app. Medewerkers ontvangen vanaf week 18 (27 april t/m 3 mei) op hun mobiele telefoon het bericht dat de update gedownload kan worden vanuit de ‘Google Playstore’ en ‘Apple App Store’. De nieuwe versie van de app is voorzien van nieuwe en verbeterde functies die het gebruiksgemak volledig optimaliseren.

o Een compleet nieuwe look & feel en gebruiksvriendelijker design!

o Verbeterde navigatie: ‘Mijn rooster’ is nu altijd binnen handbereik.

o Mogelijkheid om roosters te bekijken op afdelingsniveau.

o Pushberichten over dienstwijzigingen tonen meer informatie over de dienst.

o Optie om opmerkingen toe te voegen bij verlofaanvraag.

 

Onthoud dat, wanneer een gebruiker de app na de update voor de eerste keer opstart, opnieuw ingelogd moet worden! Wij adviseren dat je je medewerkers hier zo spoedig mogelijk van op de hoogte brengt.

 

Heb je vragen naar aanleiding van deze product update?