Februari-nieuws: product update

Door Laura

WAB-melding tijdens wijzingen dienst

Vanaf 2020 moeten werkgevers hun oproepkrachten minimaal 4 dagen van tevoren oproepen, anders is een medewerker niet verplicht om te komen werken. Een werkgever moet de oproep schriftelijk of telefonisch doen. Als de werkgever een oproep binnen 4 dagen afzegt of wijzigt, heeft de oproepkracht recht op loon over de uren waarvoor hij was opgeroepen.



Per cao mag een uitzondering gemaakt worden op de 4 dagen oproeptermijn. Zo hebben de KHN, CNV Vakmensen en FNV Horeca al een 
onderhandelaarsresultaat bereikt voor een nieuwe horeca-cao. In deze cao is de oproeptermijn verkort van 4 dagen naar 24 uur van tevoren. De nieuwe cao is per 1 januari 2020 ingegaan en heeft een looptijd van een jaar. 



Je kan in de booq Personeelsplanner werken met open diensten, waar de medewerker zelf een voorkeur voor kan uitspreken. Deze voorkeur blijft opgeslagen en bewaard. Alle roostermutaties blijven voor je bewaard en inzichtelijk via het mutatiescherm in het inroosterscherm. Mocht je een dienst toch binnen 4 dagen (24 uur voor de horeca-cao) afzeggen, dan kun je de dienst markeren met een opmerking zodat je in de urenregistratie ziet dat er wel uren voor de dienst geschreven moeten worden.



Je kunt deze melding activeren wanneer je het recht 'Systeembeheerder' hebt in je systeem. Ga naar de Instellingenpagina rechts bovenin het beeld (het radertje), kies voor Inroosteren en selecteer het tabje WAB. Hier stel je in óf de melding tijdens het plannen naar voren moet komen en hoeveel dagen van tevoren de melding in beeld moet komen.


In progess: uitgebreide labels feature

Tijdens het plannen zijn er verschillende soorten medewerkers waar je rekening mee moet houden. Zo heeft de ene medewerker meer ervaring dan de ander en is er verschil in kwaliteit en vaardigheid. 

Tegelijkertijd houd je tijdens het plannen rekening met onder meer beschikbaarheid, uurloon en geplande uren. Echter is een overzicht, waarin zowel kwalificaties als specificaties samen inzichtelijk zijn, lastig te vinden.

Bij booq Personeelsplanner willen we dat je zo efficiënt mogelijk je planning kunt invullen. Wij werken hard aan een overzicht waarin beheerders zowel tijdens het inroosteren als in de dag- en weekroosters direct kunnen zien wie waartoe gekwalificeerd is en waar zij gemist worden. Zo kun je sturen op kosten en bespaar je tijd en geld.

Sneak preview: update booq Personeelsplanner app

Binnenkort presenteren wij de geüpdatete medewerkers-app! De nieuwe app zal met een compleet nieuw uiterlijk de oude app vervangen en wordt middels een update van de huidige app geïntroduceerd. Je hoeft dus geen nieuwe app te downloaden. Hieronder is een sneakpreview van de app te zien.

De nieuwe versie beschikt over alle huidige features en een paar nieuwe! We blijven de app verbeteren door regelmatig updates te delen. Binnenkort verschijnt er een Update Special waarin we je vertellen over hoe de nieuwe app werkt en hoe je het personeel hierover kunt inlichten. Tot die tijd zijn wij druk bezig met het finetunen van de app en kijken we enorm uit naar de lancering!

 

Tips, tricks en training


Het 'uitgebreid inroosterscherm'

Vanaf heden zal elke Product Update een wist-je-dat bevatten! Om rustig aan te beginnen, laten we deze keer zien hoe je tijdens het inroosteren het 'uitgebreid inroosterscherm' kunt gebruiken. Hiermee kun je, naast op basis van de beschikbaarheid, medewerkers tevens inroosteren op basis van geplande uren, uurloon en overuren. Zo maak je altijd een zo efficiënt mogelijke planning!

De geregistreerde uren zijn overigens in dit scherm zonder ORT en Toeslagen. Voor een nog accurater overzicht kijk je naar Urenregistratie/Export.

 

Praktijkgerichte cursussen reserveren

Wil jij de booq Personeelsplanner nóg beter gebruiken? Op ons kantoor in Hengelo en Amsterdam-Lijnden vinden binnenkort basis- én verdiepingscursussen plaats, zodat jij er zeker van bent dat je alle functies kent die jouw werk zoveel makkelijker maken.

Elke cursus beslaat één dagdeel (10:00 tot 13:00 uur) en wordt afgesloten met een heerlijke lunch. Je bent van harte welkom!


Basiscursus op 18 maart in Hengelo en 15 april in Amsterdam-Lijnden
Tijdens deze training voor beginnende gebruikers komen de volgende onderwerpen aan bod:
  • Personeelsdossier
  • Planning
  • Urenregistratie
  • Management
Verdiepingscursus op 25 maart in Hengelo en 22 april in Amsterdam-Lijnden
Tijdens deze training voor de meer ervaren gebruikers komen de volgende onderwerpen aan bod:
  • Economisch plannen
  • Forecasts (budgetten en omzet)
  • Tijdregistratie en loonadministratie
  • Tips & tricks voor de diverse onderdelen van de booq Personeelsplanner
Deelname aan een cursus kost €90 euro per persoon. Om de kwaliteit te waarborgen, hanteren we een maximum van 8 deelnemers per cursus.


De cursussen reserveer je via ons eigen reserveringssysteem booq Tafelreservering. Met hulp van de online widget zie je een kalender met de cursusdata, en geef je het aantal personen en gegevens aan ons door.

 

Heb je vragen?